I dessa fyrverkeri tider...



Dagarna innan jul börjad eman höra fyrverkerier och smällare smälla. Hela dagen sedan den 21 december har de smällt. Precis utanför vårt höghus och det låter som om fänstren ska sprängas i tusen bitar. Det är inte det minsta roligt och vi blir alla väldigt skrämda när det helt oväntat smäller till. Varför kan inte folk bara hålla sig till att spränga under någon timma vid nyårsfirandet?


Det borde enligt mig vara förbjudet att använda sig av fyrverkerier på alla tider förutom 00:00-01:00 den 1 Januari varje år. Det är för det första livsfarligt och kan väldigt lätt gå illa till och någon eller några kan bli skadade. Det smäller väldigt högt och skrämmer både barn, hundar, äldre och människor som har problem med öronen. det finns utan tvekan fler nackdelar än fördelar med fyrverkerier. 


Vi har tur att Gizmo och Leeloo inte blir livrädda av fyrverkerierna. De klarar av de väldigt bra och oftast bryr de sig inte om de. Däremot vet jag att många andra hundar ser dessa tider som tider tagna ur helvetet. Bland annat Leeloos mamma och Conny (husses familje hund). Det är två hundar i vår närhet som inte klarar av nyårsfirandet och får låsas in i ett ljudisolerat rum med musik och ibland lugnande medel. Att gå ut och rastas är ett helvete som oftast inte blir av då rädslan är för stor för de. Det är sorgligt att djur ska behöva lida för att vi tycker att det är fint att se fyrverkerierna.


Jag säger så här. Tillåt fyrverkerierna endast skjutas 00:00-01:00 på nyårsafton eller endast på utvalda ställen där man skjuter upp de under kontrollerade situationer och av människor med vana. Vi måste inse att nackdelaran är fler än fördelarna.


Vi bojkottar fyrverkerier och skjuter inte upp de.



Postat av: Patricia & Elwiz

Taack :D!



Håller helt med ang. fyrverkerierna! Förra året smällde några grannar här i området på sin tomt, lät sina småbarn tända på också dom minsta var väl kanske 5-6 år!

När vi skulle iväg en lång bit bort från området stod där en annan familj och lät sin 10 åring tända på. Dessutom stoppade dom ner raketerna direkt i marken med pinnen, ingen flaska eller liknande som man måste ha. Det resulterade i att raketet smällde av på marken och eldbollar kom flygandes och träffade mig och min familj.

Min kille drog snabbt undan mig, jag stod närmast, och täckte mig med sig så eldbollarna studsade på honom istället. Som tur var kom ingen till skada! Men dom fick sig en rejäl utskällning..

Jag är dessutom orolig för hur Elwiz skall reagera. Han är ju så liten och måste ut väldigt ofta..

2009-12-27 @ 23:59:14
URL: http://elwizdagbok.blogg.se/


Postat av: Alejandra

Hej hej



Kan inte ni som har haft hund i några år tipsa om hur ni gör för att er hund ska känna sig trygg på nyår. Eller om ni har tränat och i så fall hur? Detta är mitt första nyår med min hund och jag tar gärna emot tips :-)



Mvh

Alejandra

2009-12-28 @ 15:25:06


Postat av: Anna & Kompis

Jag håller också med! Det borde krävas utbildning, nykter "eldförare" och tillstånd för att få skjuta upp raketer. Sen detta otyg med att skjut av dem lite då och då under flera dagar... morr Grannens hund är helt förstörd runt nyår då hon är så rädd. Att deras andra hund inte bryr sig ett skvatt hjälper föga. Jag lider med den stackars hunden och önskar att folk kunde visa lite mer hänsyn. Igår såg vi tyvärr många exempel på olämpliga avfyrningar, som tur gick allt bra trots allt...

2010-01-01 @ 19:59:31
URL: http://kompismedflock.blogg.se/





Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


URL/Bloggadress


Kommentar


Trackback

RSS 2.0