Svar till en läsare!

Alejandra:
Hej hej

Kan inte ni som har haft hund i några år tipsa om hur ni gör för att er hund ska känna sig trygg på nyår. Eller om ni har tränat och i så fall hur? Detta är mitt första nyår med min hund och jag tar gärna emot tips :-)

Mvh
Alejandra

Hej Alejandra!

Jag vet inte om vi bara haft tur eller om det sättet vi hanterat fyrverkerierna har hjälpt till att våra hundar inte är rädda för fyrverkerier och klarar av nårsfirandet galant. Men jag delar gärna med mig om vad jag tror att det beror på så kanske det hjälper er.


Gizmo fick vi den 7/11-07 så hans första nyår var han 3 ½ månad gammal. När vi var ute på promenad och det smällde till hoppade han givetvist till och vart lite skrämd men vi höll oss lugna, fortsatte och gå som vanligt och sa inget varken "lugnande" eller "ifrågasättande" ord som: Naw lillen det är ingen fara eller vad är det vart du rädd? Och absolut inte klappa hunden i den stunden för då kan de förknippa klappandet med att beteende var rätt. Så varje gång det smällde hemma eller ute så reagerade vi inte det minsta.


Sedan fick Gizmo vara med under nyårsfirandet när det small som mest, vi tog ut honom en stund när det började smälla och så var vi som om det inte var något konstigt och han följde självklart efter och var lugn. Så har vi gjort år efter år. Aldrig tyckt synd om honom eller tvingat honom till något och bara varit helt lugna. Så nu blir det hans 3:dje nyår och alla år har det gått bra. Vi är lugna och han lika så.


Detta blir Leeloos andra nyår och även hon hanterar det bra. Nog är det mest för att Gizmo är lugn och vi likaså, så hon känner av energin och ser hur Gizmo agerar. Blir inte han rädd, känner hon nog inte oron heller. Även hon fick vara med under nyårsfirandet förra året när det small ute och hon tog det lugnt.


Men som sagt det kan variera mellan hundarna och detta är inte ett sätt jag kan säkert säga fungerar men jag tror att den underlättar. Jag vet att sambons familjehund har haft det jobbigt sedan han var valp för att varje gång han reagerade med rädsla, klappade alla honom tyckte synd om honom och "skyddade" honom. Vi misstänker att detta i sin tur ledde till hans nu 8 åriga skräck för fyrverkerier.


Hoppas det hjälper och lycka till med vovven!:)



Postat av: Alejandra

Vad snäll du är! Tack så mycket för svaret. Ska ta till mig det där med att inte klappa.



Mvh

Alejandra

2009-12-30 @ 20:33:19


Postat av: Anna & Kompis

Helt rätt sätt tror jag. Hunden söker ju flockledarens reaktioner på nya/skrämmande situationer. Om man som husse och matte visar att det inte är något att vara rädd för genom att låtsas som ingenting så har man vunnit mycket. Att klappa och trösta säger ju precis tvärtom - Det här är läskigt/farligt och du gjorde rätt som blev skraj.



Kompis är skottfast (väldigt skönt) och tycker det är skitskoj att titta på nyårsraketer. Roligt att ha en svansviftande hund på nyår, har dessvärre haft en panikrädd hund en gång i tiden. Inte skoj alls...

2010-01-01 @ 19:55:20
URL: http://kompismedflock.blogg.se/





Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


URL/Bloggadress


Kommentar


Trackback

RSS 2.0