Rädda livet på din hund!


Vet du hur du ska göra om din hund skadas? Inte andas eller är medvetslös?

I Härliga Hund fanns ett avsnitt om hur man hanterar olyckan när den är framme och hur det kan rädda din hunds liv. Jag fick reda på många saker jag inte visste om, så jag tänkte ta upp några viktiga punket som är bra att veta för att rädda livet på din hund.

Komihåg följande: LABC
Läge
= avvärja akut fara för dig och ditt husdjur
Andning = kontrollera andning och puls
Blödning = stoppa eventuella blödningar
Chock = behandla och motverka chock

Om hunden inte andas, vad gör jag då?
- Sträck halsen, håll igen munnen och blås in luft genom nosen. Inte för mycket, utan anpassa efter hundens storlek
- Ge först några snabba andetag och fortsätt sedan att blåsa in luft ungefär 20 gånger per minut.
- Kontrollera om andningen är igång och hjärtat med, är det inte så varva andning med hjärtmassage. 20 inblåsningar och sedan några bestämda tryckk över bröstkorgen.

Hur stoppar jag blödningen?
- Snara nosen, då hunden vid blödningn nog är i smärta och kan hugga till när du förbinder såret.
- Sätt tryck på såret, ta i sårkanten och tryck inåt.
- Håll den skakade delen högt över hjärtat, lägg ett tryck runt såret

Hur hanterar jag en chockerad hund?
- Ge inte hunden mat eller vatten fast ön den vill ha det.
- Enbart ditt lugn kan livräddande i chocksituationer.

Vad gör jag om min hund drunknat?
- Om hunden är medvetslös måste den först tömmas på vatten. Lyft den i bakbenen så rinner vattnet ut
- Rensa luftvägarna och påbörja hjärt och lugnräddning.

Bra att veta:
- Pulsen hittar du bäst på insidan av låret
- Inre blödningar kan visas genom att hunden blöder från nos, mun eller analöpnning

Lägg dessa punkter på minnet och träna gärna med din hund. Komihåg det kan rädda livet på din hund!



Postat av: Matilda och Ebba

Åh vilket bra inlägg, tack så mycket för informationen!

2009-06-04 @ 19:28:06
URL: http://ebba.doggyblogg.se





Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


URL/Bloggadress


Kommentar


Trackback

RSS 2.0