En hemsk historia...

Blev tipsad av Danielle, Rex Matte om detta:

Artiklen heter "Högg ihjäl anfallande hund - riskerar fängelse"
men den rubriken passa sig verkligen inte enligt mig.

Läs, begrunda och tyck sedan till;



"Massor av människor har engagerat sig i diskussioner på nätet om dramat som utspelades i helgen i byn Stokkemarke på Lolland. En hundägare rastade sin lilla terrier på Vestre Landevej när Dennis Petersens amerikanska bulldogg Micki hoppade ut genom ett fönster och bet sig fast i ryggen på den andra hunden. Den förtvivlade ägaren försökte få loss sin hund och fick tag på en räfsa och körde in skaftet i gapet på Micki. Men han vägrade släppa.

En man som kom förbi i bil hoppade ut med en kniv i handen. Han ryckte och slet i Micki och fick loss hunden så han kunde sticka kniven i strupen på den. Mannen avslutade med att dra i väg den amerikanska bulldoggen och skära av den halsen.

Den angripna terriern togs till djursjukhuset i Maribo och är utom fara.

Dennis Petersen var inte hemma. Han hade bett sin mamma Jette att se till hunden. Nu debatteras frågan om knivdådetvar nödvärn - eller ett brott. - Vi utreder ärendet och jag räknar med att vi åtalar mannen som stack ihjäl hunden för skadegörelse och brott mot vapenlagen, säger Soren Vägter vid polisen i Nakskov till tidningen Folketidende.

Om dödandet skulle bedömas som nödvärn slipper mannen straff. Nödvärn får enligt dansk lag tas till för att avvärja till exempel ett angrepp på liv, hälsa eller egendom. På nätet går diskussionens vågor väldigt höga."


Herregud! Jag förstår att ägaren till lilla terriern skulle reagera på det viset och hugga hunden i ilskans stund på det viset. Men att en annan person utomstående, redan efter hunden släppt terriern gick mannen vidare med hunden och skärde halsen av det. Det var hemskt, en hemsk dåd.

I mina ögon hade han inte rätt att avrätta den hunden och borde dömmas för det brott han begått. Samtidigt som ägaren till den avlidne hunden oxå ska straffas för att inte ha haft tillsyn över sin hund som i sin tur attackerat lilla terriern. Men jag tycker att döden är den absolut sista utvägen för en aggressiv hund. Det finns andra sätt att lösa problemen, bara man vill och kan.

Vad tycker ni?



Postat av: flyktsoda

Han handlade nog rätt från första början, om det nu inte fanns något annat vis för att få den att ge sig.

Men det är INTE okej att sedan ta livet av den redan skadade hunden..

Jag blir så ledsen på sånt här..

2009-10-14 @ 12:52:57
URL: http://traitorsneverplayhangman.blogg.se/


Postat av: Carina

Läste artiklen igår och blev förvånad när jag läst hela. Trodde det var ägaren till den lille vovven som gjorde det och i stridens heta men NEJ idioten dödar hunden efteråt när den släppt. Det är aldrig ok att göra så, aldrig...

2009-10-14 @ 14:01:14
URL: http://tysonochganget.blogspot.com/


Postat av: marie och spencer

Oj. ja... vad konstigt det låter att en utomstående man kom med kniv och skar av halsen på hunden. Man undrar ju om det verkligen inte fanns något mindre brutalt sätt att lösa situationen. .

2009-10-14 @ 14:06:19
URL: http://naken.blogg.se/


Postat av: Jonna

Nja, det här var svår.



Dock tycker jag att hundarna ska absolut inte attackera andra helt oprovoserad. Och det är nog inte lätt att få loss en stor hund som är bestämt sig att ta en tugga. Man har inte heller allt för mycket tid att lösa bort, så själv skulle man nog ta hjälp av alla möjliga grejer om ens lille hund skulle bli attackerad. Sedan tycker jag inte att de hundarna som har attackerad helt oprovoserad och blivit helt okontrollbara ska få en andra chans. Tyvärr. Jag anser att ägaren borde ha insett att dessa tendeser finns i hunden och kunnat göra något redan innan.



Men kanske gick det lite över i det här fallet, att behöva döda den attackerade hunden så brutalt sätt just där och då...Men som sagt, jag tror i andra sidan inte att sådana ska få den andra chansens så....



Men som sagt, det här var rätt svår..

2009-10-14 @ 18:09:04
URL: http://jonnax.blogg.se/


Postat av: aleeekz

fick bara ett A´ och inte något skrivet av dig :(?

2009-10-14 @ 18:18:11
URL: http://voffsen.blogg.se/


Postat av: Elin

Det är är en svår sitation, men jag kan bara utgå från mig själv.

När jag har läst om hundattacker så sa jag alltid om någon annan hund gjorde mina illa så skulle jag hämta bilen och backa över hunden.



Sen en dag så blev vi våldsamt hundattackerade och min lilla valp fick kämpa för livet. (vi var fyra st vuxna som kämpade)

Vad som sen hände hunden fick ägarna bestämma. (tror den blev avlivad)



Men hade vi inte fått loss lilla Julius då så hade jag nog princip kunnat gjort vad som helst.

2009-10-17 @ 11:56:33
URL: http://fluffmonster.blogg.se/





Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


URL/Bloggadress


Kommentar


Trackback

RSS 2.0