Hundattacker - Inte prio hos polisen?

Var inne hos Rex och hittade detta:

Detta var inte första gången som de både schäfrarna löpt amok och anfallit andra hundar i bostadsområdet.
Närboende hundägare berättar om upp till fem kända intermezzon - med fredagens som det mest allvarliga.

- Vi befann oss på en tvärgata, 200 meter ifrån villan med schäfrarna, då de kom farande mot oss som skjutna ur en kanon. De var lösa, och de var alldelens galna i ögonen, berättar Marianne Fors.
I kopplet höll hon lille Nikko, dvärgspetsen som fyllde fyra år i förra veckan.
- Jag försökte hinna lyfta upp honom, men allt gick så oerhört fort.
Schäfrarna högg sin tänder i Nikko, slet och drog.
- Jag lade mig ner och försökte skydda honom med min kropp, men det hjälpte inte.

Till slut anlände schäfrarnas ägare och fick tag på sina djur.
Men Nikkos hela buk var uppsliten. Nedsölad av hundens blod sökte Marianne Fors förgäves veterinärhjälp.
Nikkos liv gick inte att rädda. Det är så fruktansvärt hemskt och sorgligt. Han har alltid varit en kär familjemedlem och för oss var han oersättlig, förklarar matte med gråten i halsen.

Fredagens överfall har polisanmälts.
Även den 15 maj i år attackerade samma schäfrar en annan hund, Britta Berglunds sheltie (shetland sheepdog) Turbo - som blev biten över ryggen under vallning med matte i koppel.
Det överfallet anmäldes också till polisen i Piteå.
Det är märkligt att ingenting har hänt. Kanske är det bagateller för polisen, men för oss är det tragedier det som utspelas, säger Britta Berglund.
Hennes sheltie har ordentliga ärr efter schäfrarnas huggtänder - och har tvingats bära ett skyddstäcke över kroppen hela sommaren.
Marianne Fors, Britta Berglund samt väninnan Marita Wallgren, med två hundar, kräver i dag ett slut på skräcktillvaron.

- Det får vara nog nu. Vi accepterar inte att behöva vara rädda, tvingas gå omvägar för att två farliga schäferhundar utan munkorg är lösa på en villatomt i bostadsområdet, säger Marita Wallgren.
Uppenbarligen måste ett barn bli attackerat innan myndigheterna ingriper. Det passerar väldigt många barn och ungdomar efter vägen, och det är inget ovanligt att de promenerar med hundar intill sig i koppel, säger hon.
Utöver angreppen mot nämnda dvärgspets och sheltie, har även en samojed, en yorkshireterrier samt en mittelspitz blivit överfallna av schäfrarna vid olika tillfällen under en tvåårsperiod.
- Det är tillbud som vi känner till, sedan kan ju mycket annat ha hänt utan vår vetskap, säger Marita Wallgren."

Källa: Piteå Tidningen


Jag ryser och näst intill skakar av ilska när jag läser detta
. Hur kan detta ha pågått såhär länge? Hur kan man inte ha gjort något efter bara den första attacken? Hur kan dessa människor få äga dessa hundar? VARFÖR HAR INGET GJORT NÅGOT?

Jag börjar bli allt mer säker på att det behövs hundlicense. Inte alla människor kan vara hundägare tyvärr, oavsett storlek och ras. Inte alla kan hantera hundar och dess uppfostran och kontroll. Att dessa schäfrar har fått löpa amok på det viset är i mina ögon varken acceptabelt eller förståligt på något sätt och jag lider verkligen med de drabbade.

Vi har ett liknande problem i vårt område. Det är ett äldre par som har en japansk spets som de ALLTID har lös, vart som helst, när som helst och hur som helst och den hunden lyder inte ett ända ord från de och de springer tvärs över gator mot andra hundar och ja ni förstår. Vi har flera gånger stött på den hunden och den flyger fram mot Gizmo och Leeloo och ska börja hålla på. Gizmo gillar inte det då det är en hand och han skyddar Leeloo.


För någon dag sedan fick vi nog, vi gick ut och såg att hunden var en bit ifrån lös så vi fick gå en annan väg för att inte möta den (det får vi göra ofta nu och det känns inte alls kul att behöva se sig om hela tiden). Men den hunden lyckas se oss trots att vi är väldigt långt ifrån och den springer i full fart mot oss. Som ni vet så löper Leeloo. Hunden når oss och jag håller mig lugn och försöker hålla hundarna lugna. Gizmo blir hysterisk (som ni förstår då Leeloo löper) och skäller mot honom och hunden fullständigt struntar i honom och ska försöka komma åt Leeloo. Jag puttar bort hunden så gott jag kan och försöker hålla den undan de.

Sambon vänder klacken och går raka vägen mot ägarna som är flera meter bort och sakta rör sig mot oss. Han talar om för de att detta inte är första gången och att det nu får vara nog, antingen så kopplar de hunden eller så polisanmäler vi de. Ja, ja säger ägarna och säger att de försökte få tag i honom när de såg oss. Jag blir rasande och talar om för de ännu en gång att det är i första hand mot lagen att ha en hund okopplad på allmänna platser och att om vi stötter på de ännu en gång så ska vi polisanmäla de.

Vi såg de dagen efter ute med hunden lös igen. Men vi hade inte vägarna förbi de. Men nästa gång polisanmäler vi de. För det är varken rätt mot hunden som en vacker dag kommer att gå på fel hund och råka illa ut. Det är itne rätt mot oss andra hundägare som måste se upp. Det är inte rätt någonstans alls.

Gizmo och Leeloo har sedan tidigare blivit attackerade av 2 lösa hundar och som tur har det slutat utan några skador! Men det kanske bara är en tidsfråga!




Postat av: Alejandra

Hej



Jag har nyligen börjat läsa din Gizmos och Leeloos bloog. Den är verkligen jätte rolig.

Angående det du skrev, jag har själv en chihuahua på 9 månader och här i Hägersten så är det ofta ägare med större hundar som låter dom gå lösa. Jag tycker att vi hundägare med småhundar i koppel ska tjata och tjata och tjata varje gång vi möter lösa hundar att ägaren ska koppla dem. Om inte så anmäla. Flera småhundar har blivit attackerade och det är fruktansvärt.

Vi måste alla försöka vara mindre "blyga" och bara säga till rakt ut.



Alejandra & Aston

2009-09-22 @ 12:49:59


Postat av: Dannielle

Jag & Rex blev ju attackerade av en hund för ett tag sen och det är alltid lika hemskt när man träffar någon som har absolut noll kontroll på sin hund.



Kul att du kikar in hos oss. :)

2009-09-22 @ 13:37:32
URL: http://rexmatte.blogg.se/


Postat av: Linda & Azi

Det är väldigt tråkigt att det finns så jävla oansvariga hundägare :(



Jag förstår, ja vi kommer ses nån annan gång. Nu helgen tyvärr är jag i Örebro, så får ta en annan gång :p

2009-09-22 @ 18:21:55
URL: http://astirazalea.blogg.se/


Postat av: Carina

Det är så hemsk med alla dessa hundar som blir attackerade. Jag blev så ledsen när jag läste urklippet. Man kan bara föreställa sig hur det skulle kännas om det var min hund.



Vi har dock haft tur och inte stött på någon elak hund som varit lös, den enda hemska hund som finns här är grannen rakt över, en schäfer men dom har tack och lov aldrig den lös.



Hoppas dagen har varit bra

2009-09-22 @ 18:23:10
URL: http://tysonochganget.blogspot.com/


Postat av: Nathalie.

Fy så hemskt! Tycker också det borde finnas hundlicens eller något liknande.... Det är ju jättesynd om alla inblandade hundar om inte deras ägare kan ta hand om dem ordentligt :(

2009-09-26 @ 16:46:13
URL: http://hakunamatata.blogg.se/





Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


URL/Bloggadress


Kommentar


Trackback

RSS 2.0